PRZEDSZKOLACY BOROWIACY

 

PISEMKO DLA DZIECI

I RODZICÓW

MARZEC/ KWIECIEŃ

NR 4/65/2015

PRZEDSZKOLE

GMINNE CEKCYN

 

W tym numerze:# kącik urodzinowy  # podziękowania #aktualności przedszkolne

# kącik dla rodziców

 

KĄCIK URODZINOWY

„Świerczki”

marzec – Block Zofia, Cybulska Wiktoria, Kosecka Zuzanna, Wojtczak Lena

 

 „Dęby”

kwiecień – Dampc Lena, Rychłowski Stanisław, Sawicka Zuzanna, Stosik Kamil, Ziółkowski Marcel

 

„Brzózki”

marzec – Napiontek Krzysztof, Wiśniewski Szymon

 

 „Sosenki”

marzec – Białata Aleksander, Romanowska Martyna

 

 „Kasztanki”

marzec –Kędzierska Nikola

kwiecień –Myśliński Filip

 

„Jarzębinki”

marzec – Dekowska Joanna, Górecka Wiktoria

kwiecień –Olszowy Marcin, Ryżek Karol, Szymańska Izabela, Zalewska Justyna

 

Wszystkim solenizantom życzymy dużo zdrowia, uśmiechu i spełnienia marzeń.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRA5BXCl8ZehiMM2XYhcZ3BuFFwpOkF8wAidx4Aaw6ZdDcdrn2f                                                        http://kolorowanki.joe.pl/kolorowanka/prezenty-na-urodziny.png

 

PODZIĘKOWANIA

 

ü  SERDECZNIE DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM, KTÓRZY PRZYŁĄCZYLI SIĘ DO NASZEJ AKCJI „PALMY WIELKANOCNE”. ZEBRALIŚMY KWOTĘ 1970,00 PLN. NIE PIENIĄDZE SĄ TU JEDNAK NAJWAŻNIEJSZE, LECZ FAKT, ŻE MAMY NASZYCH PRZEDSZKOLAKÓW ZNAJDUJĄ CZAS I DOBRE CHĘCI, ABY WSPÓLNIE POPRACOWAĆ DLA DOBRA NASZEJ PLACÓWKI. ZA TO JESTEŚMY SZCZEGÓLNIE WDZIĘCZNI!!!!!

ü  PODZIĘKOWANIA SKŁADAMY RÓWNIEŻ WSZYSTKIM RODZICOM, KTÓRZY POMAGALI PODCZAS SPARTAKIADY PRZEDSZKOLNEJ NA HALI WIDOWISKOWO - SPORTOWEJ W CEKCYNIE.

ü  Panu Mariuszowi Wojnerowicz za wcielenie się w rolę „Wielkanocnego Zajączka”

ü  Państwu Justynie i Dariuszowi Augustyńskim za upominki z okazji „zajączka” dla grupy „Kasztanki” i „Jarzębinki”.

ü  Pani Barbarze Serowieckiej za podarowanie kolorowanek dla dzieci z grupy „Świerczki”

ü  Pani Monice Kameckiej oraz Magdzie Rychłowskiej za podarowanie słodkości dla dzieci z grupy „Dęby”

 

 

 

AKTUALNOŚCI

 

ü  W marcu w wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się zebrania grupowe.

ü  9. 03  Dęby oraz Brzózki wystąpiły z programem artystycznym z okazji Dnia Kobiet.

ü  W wszystkich grupach odbyło się czytanie książek oraz wszystkie grupy uczestniczyły w zajęciach zorganizowanych przez panie z Biblioteki Publicznej w Cekcynie. SERDECZNIE  DZIĘKUJEMY!!!!!!!

ü  11.03 odbyła się pierwsza część warsztatów dla nauczycieli „Praca z dzieckiem autystycznym w przedszkolu”

ü  19.03 odbyło się przedstawienie teatru „Pomarańczowy cylinder”

ü  W marcu świętowaliśmy „Dzień Sołtysa” natomiast w kwietniu „Światowy Dzień Służby Zdrowia”. Z okazji tych świąt dzieci z grupy „Jarzębinki’ w imieniu wszystkich przedszkolaków i wychowawczyń złożyły serdeczne życzenia wraz z laurkami Pani Sołtys Teresie Barwik oraz pracownikom Służby Zdrowia w Cekcynie.

ü  20.03 odbyliśmy Wiosenny Przemarsz po ulicach Cekcyna. Każda grupa prezentowała się w innym kolorze witając wiosnę.

ü  Jak co roku 1 kwietnia dzieci robiły sobie różne psikusy, świetnie się przy tym bawiły. ZJADŁY TEGO DNIA W PRZEDSZKOLU (UWAGA!!!)WIELKI TORT CZEKOLADOWY, WAGON LODÓW SMIETANKOWYCH I 50 KG CUKIERKÓW….

Prima Aprilis!!!!!

ü  W kwietniu odbyła się Spartakiada w której uczestniczyli wszyscy wychowankowie naszego przedszkola.

KĄCIK DLA RODZICÓW

Rozwój grafomotoryki u dzieci w wieku przedszkolnym

Okresem przygotowawczym do rysowania i pisania jest okres tzw. bazgrot. Dopiero około drugiego roku życia dziecko stawia pierwsze kropki stukając kredką, robiąc nieregularne ruchy koliste. Następnie pojawiają się linie poziome, a później pionowe. Dziecko zachęcane i kierowane przez dorosłych próbuje rysować konkretne przedmioty. Niestety, umiejętności i możliwości techniczne u dzieci są jeszcze niewielkie. Dopiero trzylatek potrafi narysować koło, to znaczy coś w rodzaju zamkniętej linii. Następnie rysuje skrzyżowane linie poziome i pionowe. Czterolatek zaś potrafi narysować coś w rodzaju prostokąta i kwadratu. Nie planuje rysunku, dopiero po wykonaniu pracy mówi, co narysował. Natomiast, to co rysuje, jest mało podobne do rzeczy o których mówi.

Sześciolatek umie rysować już na określony temat. Prace są tematyczne i czytelne dla drugiej osoby. Widoczna jest szersza gama kolorystyczna, prace są bogatsze w szczegóły.

Nauka pisania szlaczków poprzedzana jest ćwiczeniami w pisaniu motywów szlaczków, które zawierają w sobie wszelkie możliwe elementy liter: koła, pętle, łuki, kreski. Dzieci ćwiczą przy tym płynność ruchów ramienia i dłoni: w prawo, w lewo, w dół, w górę itp.

 

Zaburzenia grafomotoryki

U dzieci w wieku pięciu, sześciu lat zaczynają pojawiać się różnice indywidualne. Jedne rysunki są bardzo ubogie, schematyczne, inne bogate w szczegóły, pięknie pokolorowane.

U tych samych dzieci szlaczki wyglądają różnie, nie mieszczą się w liniaturze, są bardzo ładne, staranne, podciągane od linii do linii. Różnice takie zależą od wielu czynników. Do nich należą między innymi:?

- ogólny rozwój umysłowy dziecka

- doświadczenia w rysowaniu

- ogólna sprawność ruchowa

- rozwój funkcji percepcyjno – motorycznych zaangażowanych w czynność rysowania.

Dziecko z zakłóceniami funkcji wzrokowych odznacza się małą pomysłowością, nie chętnie rysuje, jeśli podejmuje tą czynność –to często „ściąga” pomysły od kolegów (rozwiązując ten sam temat na znacznie niższym poziomie). Dzieci te nie lubią rysować „z pamięci”, natomiast chętnie odwzorowują, kolorują książeczki, kalkują, gdyż rezultat takich prac jest lepszy.

Dziecko z dużym napięciem mięśni palców nadmiernie przyciska ołówek, rysuje linie grube, czasem przedziera papier, co wpływa na estetykę pracy. Linie są krzywe, przedmioty duże, gdyż dziecko nie umie opanować ruchu. Dzieci o małym napięciu mięśniowym również mają problemy z rysowaniem. Kreślą linie nikłe „drżące”, niepewne. Rysują przedmioty małe, których wielkość uniemożliwia umieszczanie szczegółów.

Dzieci leworęczne nie odbiegają intelektualnie od dzieci praworęcznych, mimo to częściej napotykają na trudności w nauce, bo wykazują częściej mniejszą sprawność ruchową rąk. Mają one ograniczoną precyzję ruchów, widoczne jest większe zmęczenie ręki, nie nadążają za grupą, zamazują pismo, łamią ołówki. Niepotrzebne przestawianie rąk powoduje nerwice, płacz, ataki złości.

 

 

Opracowanie gazetki: mgr Marika Hoffmann