Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Cekcynie ogłasza nabór uczestników do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026 w Gminie Cekcyn
Nabór uczestników do udziału w Programie będzie trwał od 22 grudnia 2025 r. do 08 stycznia 2026 r. Program w 2026 roku będzie realizowany przy wsparciu finansowym ze środków pochodzących z Państwowego Funduszu Solidarnościowego.
Program zapewnia wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami z terenu Gminy Cekcyn. Usługi asystencji osobistej skierowane będą do 47 osób z następującymi niepełnosprawnościami:
- 17 osób z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną (w tym orzeczenie równoważne);
- 26 osób z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (w tym orzeczenie równoważne);
- 1 osoba z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną (w tym orzeczenie równoważne);
- 3 osoby z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (w tym orzeczenie równoważne).
Usługi w ramach Programu świadczone są bezpłatne i polegają w szczególności na:
• wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
• wsparciu uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
• wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
• wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Asystent wspiera osobę z niepełnosprawnością w realizacji jej celów, ale jej nie wyręcza.
Wszystkie wykonywane czynności są realizowane przy udziale uczestnika, zatem asystent nie może samodzielnie robić dla niego zakupów, załatwiać za niego spraw urzędowych, przywozić mu obiadów itp. Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków rodziny osoby z niepełnosprawnością.
Usługi asystencji osobistej będą świadczone przez 12 asystentów (zaangażowanych na podstawie umowy o świadczenie usług) niebędących członkami rodziny uczestnika Programu, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem:
- posiadających dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, lub
- wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu.
UWAGA!
Na potrzeby realizacji Programu za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.
Usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin na dobę. Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której asystent rozpoczyna realizację usługi asystencji osobistej. Do czasu realizacji usługi asystencji osobistej nie wlicza się czasu dojazdu do i od uczestnika.
Osoby z niepełnosprawnością chcące wziąć udział w Programie proszone są o wypełnienie Karty zgłoszenia do Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu terytorialnego - edycja 2026 (druk w załączeniu) oraz załączenia do niej następujących dokumentów:
- w przypadku osób dorosłych kserokopii aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia traktowanego na równi zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub
- karty zakresu czynności w ramach usługi asystencji osobistej do Programu - druk w załączeniu;
- kserokopii dokumentu potwierdzającego ustanowienie opieki prawnej nad osobą z niepełnosprawnością - w przypadku sprawowania opieki prawnej nad pełnoletnią osobą z niepełnosprawnością.
Istnieje możliwość wskazania przez osobę z niepełnosprawnością lub jej opiekuna prawnego osoby mającej świadczyć usługi asystencji osobistej. W przypadku wskazania osoby do świadczenia usług asystencji osobistej do wyżej wymienionych dokumentów należy dołączyć oświadczenie o wskazaniu osoby do realizacji usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością - druk w załączeniu.
Kartę zgłoszenia do Programu z wymaganymi załącznikami można złożyć:
- osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Cekcynie, ul. Szkolna 2, 89-511 Cekcyn;
- przesłać pocztą tradycyjną na w/w adres Ośrodka;
- przesłać drogą elektroniczną za pomocą skrzynki e- PUAP lub e - Doręczenia (z wymaganym podpisem elektronicznym) w dniach od 22 grudnia 2025 r. do 08 stycznia 2026 r.
UWAGA! ZŁOŻENIE KARTY ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU WRAZ Z WYMAGANYMI ZAŁĄCZNIKAMI NIE JEST JEDNOZNACZNE Z PRZYZNANIEM USŁUG ASYSTENCJI OSOBISTEJ
Założenia realizacji programu na terenie Gminy Cekcyn:
- przyznając usługi asystencji osobistej w pierwszej kolejności uwzględniać się będzie potrzeby:
a) osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
b) osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
Informujemy, że każde zgłoszenie do udziału w Programie będzie poprzedzone indywidualną oceną sytuacji osoby niepełnosprawnej przeprowadzona przez pracownika socjalnego poprzez zbadanie/weryfikację:
1. potrzeb osoby z niepełnosprawnością wymagających wsparcia asystenta,
2. poziomu samodzielności osoby z niepełnosprawnością,
3. możliwości uzyskania pomocy od innych osób.
Dodatkowe informacje można uzyskać dzwoniąc pod numer telefonu 52 33 47 553, 52 33 47 554.
Dokumenty do pobrania:
Klauzula informacyjna do Programu
Klauzula Informacyjna RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej